Nowa piramida zdrowego żywienia dla dzieci i młodzieży

Na początku 2016 roku, po kilku latach przerwy, Instytut Żywności i Żywienia zaktualizował Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób dorosłych sprawdź tutaj. Niedawno ukazała się również nowa piramida oraz zasady zdrowego żywienia z nią związane, skierowane do dzieci i młodzieży.
Zmiany są podobne:

  1. Aktywność fizyczna znalazła się u podstawy piramidy – minimum 30 minut dziennie
  2. Warzywa i owoce wskoczyły na poprzednie miejsce produktów zbożowych – czyli grupę produktów, które powinniśmy spożywać w największej ilości  – w proporcji 3:1, co najmniej 400 g w kilku porcjach, najlepiej do każdego posiłku
  3. Produkty zbożowe – z pełnego przemiału, pełnoziarniste, razowe, kasze – prawie w każdym posiłku
  4. Na wyższych pozycjach znalazł się nabiał oraz produkty białkowe.
  5. Tłuszcze – ponowne ograniczenie tłuszczów zwierzęcych, na rzecz olejów roślinnych.
  6. Podkreślono także niezwykle ważną rolę wody w codziennej diecie.
  7. Zalecono unikanie cukry, słodyczy oraz soli.

 

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży

1.Jedz posiłki regularnie (5 posiłków co 3-4 godziny).
2. Warzywa i owoce jedz jak najczęściej i w jak największej ilości.
3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
4. Codziennie pij co najmniej 3-4 szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem.
5. Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja. Wybieraj chude mięso. Ograniczaj spożycie produktów mięsnych przetworzonych.
6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
7. Unikaj spożycia cukru, słodyczy i słodkich napojów. Zastępuj je owocami i orzechami.
8. Nie dosalaj potraw. Unikaj słonych przekąsek i produktów typu fast food.
9. Pamiętaj o piciu wody do posiłku i między posiłkami.
10. Bądź codziennie aktywny fizycznie w szkole i poza szkołą.

Źródło:
1. www.izz.waw.pl/attachments/article/7/15_08_2016_PiramidaIZZ_dla_dzieci_i_mlodziezy_embeded-02.jpg
2. http://www.izz.waw.pl/attachments/article/7/15_08_2016_PiramidaIZZ_dla_dzieci_i_mlodziezy_embeded-01.jpg

0 komentarzy do "Nowa piramida zdrowego żywienia dla dzieci i młodzieży"Dodaj swój →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *