Jaki sprzęt do ćwiczeń w domu?

1
152
sprzęt do ćwiczeń

Odpowiednio rozplanowany trening w warunkach domowych może okazać się niemniej efektywny niż regularne wizyty na siłowni. Warto jednak mieć świadomość, że w odniesieniu do przysłowiowego „treningu domatora” ogromne znaczenie mają nie tylko takie czynniki, jak dobrze rozpisany plan treningowy, prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń czy dieta oraz suplementacja. Jeżeli chcemy skutecznie trenować w domu, musimy przede wszystkim zadbać o prawidłowe wyposażenie naszej prywatnej siłowni.

Jakie dokładnie akcesoria powinny wchodzić w skład naszego domowego arsenału treningowego? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej.

Dobór sprzętu do treningu domowego

Oczywiście, możliwości wyboru odnośnie przyrządów do treningu domowego są dość znacząco ograniczone. Czysto teoretycznie możemy na przykład zakupić maszyny do ćwiczeń, jednak przeważnie nasza domowa siłownia po prostu nie ma wystarczającego metrażu, aby pomieścić większe urządzenia.

Zasadniczo można powiedzieć, że trening w warunkach domowych powinien opierać się o dwie kategorie sprzętu: wolne ciężary przeznaczone do klasycznego treningu kulturystycznego oraz przyrządu służące do wykonywania ćwiczeń z zakresu kalisteniki. Przez te ostatnie należy rozumieć oczywiście takie akcesoria, jak drążki do podciągania, uchwyty do pompek itp.

Dlaczego warto wykonywać również ćwiczenia z zakresu kalisteniki? Przede wszystkim, chociaż trening na wolnych ciężarach jest bez wątpienia efektywny, zwłaszcza w fazie budowy masy mięśniowej, to jednak w warunkach domowych siłą rzeczy będzie się on cechował pewną jednostajnością. Wykonywanie wciąż tych samych ćwiczeń nie stanowi natomiast najlepszej recepty na rozbudowę naszej sylwetki: aby uzyskać pożądaną odpowiedź anaboliczną ze strony organizmu, należy umiejętnie różnicować bodźce, pod których wpływem będą rozwijać się nasze mięśnie.

Oczywiście, drążki do podciągania czy uchwyty do pompek to nie tylko cenne uzupełnienie treningu na wolnych ciężarach: kalistenika sama w sobie stanowi niezwykle interesującą odmianę treningu. Nawet ćwicząc wyłącznie z własnym ciężarem ciała można osiągnąć naprawdę imponujące efekty. Co więcej, trening z własnym ciężarem rozwija muskulaturę inaczej, niż np. ćwiczenia z wolnymi ciężarami: podczas treningu angażowane jest jednocześnie wiele różnych partii mięśni, co zapewnia bardziej harmonijny, niż w przypadku ćwiczeń izolowanych, rozwój sylwetki. Trening z własnym ciężarem ciała sam w sobie dostarcza również mięśniom zróżnicowanych impulsów: z jednej bowiem strony mięśnie są angażowane w fazie ruchu, natomiast z drugiej strony cały czas pracują utrzymując nasz ciężar. To właśnie dlatego kalistenika jest znana jako znakomita metoda na budowę „suchej”, węźlastej muskulatury.

1 KOMENTARZ

  1. Aktywność fizyczna to nie tylko ćwiczenia na sprzęcie sportowym, jakim są orbitreki, rowerki biegowe, czy bieżnie. Aktywność to również jazda na rowerze, jazda na nartach czy po prostu spacer. Najważniejsze jednak jest zawsze nasze bezpieczeństwo i przy sporach ekstremalnych kaski są obowiązkowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here